Basisschoolleerlingen verdiepen zich in Ootmaanlanden


Zo’n veertig leerlingen van de Oosterveldschool in Uffelte gingen dinsdag 27 juni op pad in Ootmaanlanden om zich te verdiepen in natuur en natuurontwikkeling. De leerlingen werden in drie groepen verdeeld en gingen om beurten met IVN, het waterschap en Natuurmonumenten het veld in.

IVN nam de leerlingen in waadpak mee de sloot in om waterdiertjes te bestuderen. De kinderen vonden libellenlarven, geelgerande waterkevers, bloedzuigers en salamanderlarven. IVN gaf achtergrondinformatie en vertelde hoe belangrijk deze dieren voor de biodiversiteit zijn.

Boswachter Belinda Bork-Beckeringh van Natuurmonumenten verstopte een opgezette vos, das en konijn in het veld, zodat de kinderen, net als Freek Vonk, met verrekijkers dieren konden spotten. Hierna deden ze een natuurbingo en gingen ze op zoek naar slakken, kikkers en vogels.

Eenhoorns en achtbanen in Ootmaanlanden

Het waterschap richtte een watertafel in, als model voor de situatie in Ootmaanlanden. Zo leerden de kinderen hoe groene, natuurlijke gebieden, kunnen helpen met het absorberen van water, zodat grijze, stedelijke gebieden niet overstromen. Ootmaanlanden fungeert in de toekomst als zo’n waterbuffer en zorgt ervoor dat de stad Meppel droge voeten houdt. Als het aan de leerlingen ligt zien we veel meer groene gebieden in de toekomst.

Daarnaast mochten ze hun ideale situatie van Ootmaanlanden tekenen. Dat zorgde voor heel wat nieuwe ideeën. Misschien moeten we opnieuw naar de tekentafel, om ook eenhoorns en achtbanen aan het ontwerp toe te voegen.